یکی از چالش های افرادی که حافظ دوست هستند این است که نمی‌دانند چگونه اشعار حافظ را حفظ کنند . ما در این مقاله به برخی از نکاتی اشاره خواهیم کرد که به شما در حفظ کردن شعر حافظ کمک میکند ، شاید برای شروع کمی سخت باشد ولی در ادامه میتوانید برای شما به سادگی آب خورد باشد . پس مرحله به مرحله همراه ما باشید .

1.با حافظ زندگی کن ؛ بعد شعرش را حفظ کن !

 شاید این جمله خنده آور باشد که بگوییم با حافظ زندگی کن ، اما کاملا درست است. ما برای اینکه بتوانیم اشعار هر یک از شعرا را حفظ کنیم باید ابتدا امر بتوانیم درک درستی از موقعیت زمانه ای که آنها در آن زیست می‌کنند داشته باشیم . تاریخ آن ها را بشناسیم ، جامعه آنها را درک کنیم و از نگاه آنها جهان را ببینیم .

همین مسئله باعث می‌شود که ما شعر حافظ را بهتر بتوانیم حفظ کنیم چراکه کاملا برایمان قابل درک می‌شود.

2. چرایی هر شعر را بهتر درک کنید

وقتی ما مثلا به بیت ” به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید ” می رسیم باید بدانیم چرا حافظ گفته است سجاده نماز خود را رنگین به شراب کن اگر پیر مغان به تو این امر را میکند. وقتی ما دلیل این حرف را درک کنیم راحت تر می توانیم شعر را به خاطر بسپاریم. یا در جایی دیگر حافظ می گوید “خیز تا بر کلک آن نقاش جان افشان کنیم / کاین نقش عجب در گردش پرگار داشت ” و برای درک مفهوم این بیت به نسبت دشوار باید درک درستی از معانی و جایگاه بکار گیری کلمات در شعر داشته باشیم.

3.ارتباط ابیات یک شعر را درک کنید

یکی دیگر از روش هایی که میتوان با آن شعر حافظ را حفظ کرد این است که ارتباط بین ابیات را درک کنیم ، شاید در اشعارِ شعرای دیگر پیدا کردن این ارتباط کار ساده ای باشد ولی وقتی به حافظ می رسیم پراکندگی مطالبی که در یک شعر دارد به نحوی است که پیدا کردن این ارتباط ابیات کار دشواری است اما اگر بتوانیم به خوبی بفهمیم که حافظ شیرازی در رابطه با چه چیزی صحبت می کرد کار ما برای حفظ کردن اشعارش بسیار ساده تر خواهد شد.

4. شعر را تفسیر کنید

عیبی ندارد که تفسیرتان اشتباه باشد ، فقط سعی کنید شعر را تفسیر کنید و برای دیگران بالاخص اهل ادبیات تفسیر خود را بیان کنید و در رابطه با هر بیت حافظ با یکدیگر صحبت کنید ، این صحبت کردن ها و شنیدن تفاسیر دیگران و به اشتراک گذاری تفاسیر خود با دیگران به شما کمک میکند تا اشعار حافظ در ذهنتان حک شود و به سادگی از آن بیرون نرود.

جمع بندی

ما در این مقاله برای یادگیری و حفظ اشعار حافظ 4 روش را گفتیم ، روش های بیان شده کاملا تجربی هستند و با روش های مرسوم که گفته می شود اشعار را بلند بخوانید تا حفظ شوید متفاوتند. خوشحال میشویم در بخش نظرات این پست ، نظر خودتان را درباره سایر روش هایی که برای حفظ کردن شعر حافظ استفاده میکنید بیان کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)