یکی از پرطرفدار ترین مدل های فالگیری ، فال حافظ است و مردم از قدیم الایام شیفته این بودند که با حافظ ، فال بگیرند . حال شاید برای عده ای این سوال پیش بیاید که چرا با دیوان و شعر حافظ فال می گیریم؟ مگر دیوان حافظ با دیوان شعرای دیگری همچون سعدی ، مولوی ، نظامی یا فردوسی تفاوتی دارد . در زیر به همه این سوالات به خوبی پاسخ داده شده است با ما تا انتهای مقاله همراه باشید .

آیا فالگیری با دیوان حافظ درست است؟

اصولا فال ها قرار نیست از آینده خبری به شما دهند ، حتی فال حافظ قرار نیست شما را از اتفاقی که درآینده برایتان خواهد افتاد آگاه کند. برخی فال حافظ را صرفا برای سرگرمی و برخی دیگر آنرا برای دلگرم شدن خودشان می‌گیرند ، اما اگر هدف شما از فال حافظ این است که او از آینده به شما چیزی بگوید و شما نیز دست به سینه منتظر آن آینده باشید هدفی بسیار اشتباه است .

عواملی که باعث می‌شود ما با دیوان حافظ فال بگیریم؟

در زیر به برخی از مواردی اشاره می کنیم که به این دلایل افراد به سمت دیوان حافظ ، برای فال گرایش پیدا میکنند .

حافظ از دل افراد حرف می زند

حافظ به دلیل روح لطیفی که دارد و به دلیل اینکه ارتباط بسیار قوی‌ای با خداوند متعال داشته می‌تواند از اعماق دل حرف بزند ، از قدیم گفتنده اند که حرفی که از دل بیاید بر دل می‌نشیند ، حالا حضرت حافظ نیز به همین دلیل می تواند اشعاری را بسراید که هرفردی آنرا بخواند به نحوی با خودش قیاس کند و شباهت شعر را با حال دل خودش درک کند . این مسئله شاید یکی از مهم ترین دلایلی باشد که چرا به دیوان حافظ تفأل می زنند.

چند پهلو سخن گفتن

یکی از ویژگی های اشعار حافظ این است که چند پهلو است ، یعنی هرکسی می تواند از اشعار حافظ بر مبنا حال دل خودش معنا خاصی را استخراج کند ، در صورتی که در اشعار سعدی و مولوی و نظامی و فردوسی در اغلب موارد اینگونه نیست و حرفشان را به وضوح و بدون چند وجه معنایی بیان می کنند . این موضوع باعث می شود حافظ را هر کسی هر طوری که می خواهد بخواند و تفسیر کند و به همین دلیل رجوع به اشعاری که میتوانیم حال دل خودمان را در آن جستجو کنیم برای فالگیری مناسب تر است.

حافظ ؛ حافظ قرآن است

شاید دیگر دلیلی که عده ای از مردم به حافظ برای فالگیری روی می آورند این باشد که او لسان الغیب است و حافظ قران و مردم چونکه حرف حافظ را حرف قرآن می‌دانند بنابرین به صحبت های او اعتماد کرده و آنرا مبنا فالگیری خود قرار می‌دهند.

امیدوارکننده در عین وجود نا امیدی ها

حافظ در اغلب اشعارش با وجود ریا و تظاهر و بی دینی و شراب خواری و هر گناه و نا پاکی ، امیدوار است تا راه حل نجات بخشی حاصل شود و دل افراد به دریا محبت و لطف بیکران خداوندی وصل شود . این سبک از امیدواری در اشعار حافظ مردم را به این سوق می دهند تا او و دیوانش را به عنوان مرجعی برای فال گیری انتخاب کنند.

5/5 - (1 امتیاز)